Läkarbesök

Efter en något stressig start på dagen, hemtjänsten sen och sjukresor 10 min tidiga så var jag i god tid till läkaren i Växjö. En hel timme tidig….. Men det gjorde inget för under den tiden hann jag i en viloplats avklara några viktiga samtal. Kändes som om de dessutom kan resultera i något bra.

Läkarbesöket då

Läkaren började fråga mig när han och jag träffades första gången. Jag gissade på 7 år, det var då min skolios började behandlas. Näpp, fel. Svarade läkaren roat. Jag var 3 dagar gammal och de misstänkte att jag behövde läggas i höftskena. Lite rolig start på besöket. För övrigt var det inga superbra nyheter. Blokadsprutorna hade iofs fungerat då värken i vänster ben minskat. Att mitt högerben återfått känseln hade inte med blokaden att göra men var så klart positivt. Klart var i alla fall att diskbråcken på de sista kotorna i ryggen är orsaken till mina problem och remiss för vidare utredningar om ev steloperation är skickad till Malmö. 24 års sedan sist jag opererade ryggen där. För övrigt fick jag min remiss till ortopedtekniska (Teamolmed) för fler ortoser och skor. Fortsatt rehabilitering enligt redan uppgjord plan och hitta rätt balans på smärtstillandet. Läkaren höll med mig om att i nuläget äter jag väl mycket smärtstillande men exakt dos och sort är så individuellt att det får jag själv testa mig fram. Han skrev bara vad jag fick ta som maxdos.

Jag bestämde mig redan då för att plocka bort Oxynormen på morgonen till att börja med.

Läkarbesöket varade ca 20 min men jag skulle inte vara hemma förrän ca 3 timmar senare pga sjukresan. Ändå åkte jag ensam i bilen! Jag var något slut när jag kom hem. Under tiden jag väntade fikade jag planerade och jagade folk i telefonen, denna gång utan framgång och så åt jag vegetariskt pasta i restaurangen.

Medicin, mat och inhallationstider är något jag måste hålla hårt på numera. Märker direkt om jag drar över så kort tid som en timme. Men mår kroppen bäst av det är det värt omställningen. Hälsan går före allt.

Kram Ariella

21 reaktioner till “Läkarbesök

  1. Oj där har du någon som verkligen kan din historia med andra ord. Jag tror att det är jättebra om du kan minska på Oxy, du ska inte behöva ha ont men du ju inte heller ta mer än du känner att du måste verkligen behöver med tanke på tillvänjning osv..

    Gilla

  2. Alltså det där med färdtjänst är ett intressant fenomen. Tycker att det borde gå att samordna på ett bättre sätt. Bra beslut att ta bort oxynormen på morgonen. Men vad svårt det måste vara att hitta rätt kombination.

    Gilla

  3. Hoppas det kändes bra ändå efter läkarbesöket, trots att det verkar bli operation.
    Bra tänk med hälsan också, den ska man verkligen sätta först. 🙂

    Gilla

  4. Festligt att läkaren i princip sett dig sen födseln. Måste vara skönt ändå att få ett svar om vad som är orsaken till alla problem även om en steloperation inte låter så kul.

    Gilla

  5. Så skönt ändå att du har läkare som har träffat dig så länge. Skönt stt det gick bra. Jag tycker att de är lite läskigt med alla starka värktabletter. Hoppas att du hittar en bra balans

    Gilla

  6. Men wow! Helt otroligt att du fått fortsätta träffa samma läkare under så många år! Måste vara en fördel att läkaren har bra koll på hela din sjukdomshistoria.

    Gilla

  7. Wow! Vilken lyx att fått haft samma läkare enda sen du var barn! En fråga hur går det ihop? Man brukar ju bli överflyttat till vuxen när man är 18 ju så hur kan du fortfarnade ha en barnläkare? Skönt endå att du har en sån bra läkare och som är förstående Ang smärtnedicinetna 🙂

    Hoppas du får en fortsatt bra dag!

    Gilla

  8. Vilken rolig start på läkarbesöket!😄 Även om du äter mycket smärtstillande så förstår jag att det går åt en del. Har lyckligtvis aldrig haft diskbråck, men vet personer som fick flera, och så ont som dom hade unnar man knappt sin värsta fiende. Tur att du kan plocka bort en medicindos iallafall.

    Gilla

  9. Vilken trygghet det måste vara att ha haft samma läkare så länge! Det måste vara en väldigt stor fördel att han vet hur du fungerar, vad som funkar och inte funkar osv. Så skönt att slippa förklara om hela ens situation för nya doktorer hela tiden..
    Förstår att du var helt slut efter allt!

    Gilla

  10. Det måste ju ändå vara skönt att ha samma läkare som du kan känna tillit till, helt sjukt att det är så mycket knas med sjukresorna! Tror du att operationen kan hjälpa så hoppas jag att du får göra den 🙂

    Gilla

  11. Hoppas verkligen allt blir bra, och att det blir som du vill, operation eller inte. Skönt att få rutiner, men förstår att man blir lite ”låst” på sina rutiner. Kramar

    Gilla

  12. Åh fy diskbråck.. vilken smärta!!
    Hoppas att en eventuell operation får bukt med det och att du slipper ha ont i ryggen i alla fall!!
    Skönt att ha en läkare som känner dig och din historia så bra! Det måste kännas tryggt!

    Ha en fin kväll,
    Kram kram

    Gilla

  13. Första gången jag är här, vilken personlig resa du delar – Tack! Trevligt och roligt ändå hur läkaren var lite mänsklig, till skillnad från många.
    Hoppas veggie pastan var god och färdtjänst skulle vi kunna prata hela dagen om. Att det kan och ska vara så galet svårt att samordna allt bättre!

    Hoppas resten av din dag blev himla fin!

    Gillad av 1 person

  14. Men oj wow, att du har haft denna läkare så länge! Ändå häftigt att denna person kan så mycket om din medicink bakgrund då 🙂

    Gilla

  15. Alltså det där med färdtjänst och serviceresor, det är helt sjukt vad det är dåligt och det fungerar aldrig. Det spelar inte någon roll vilken kommun du bor i. Det är sorgligt för man har den tjänsten av en anledning eller hur.

    Gilla

  16. Jobbigt att du inte fick några ”roliga” nyheter på läkarbesöket. Men det måste i alla fall kännas lite skönt att komma framåt i utredningen så att du kommer närmare att få den hjälp du behöver? Hoppas du har haft en bra dag fast jag förstår att du är trött efter det där 🙂 // Petra Elisabeth

    Gilla

  17. Skönt att få svar ändå trots att operation då kanske inte var det första du ville, men det kan säkert bli bra tillslut?!

    Gilla

Lämna en kommentar